Вівторок, 03.12.2024, 17:48 | Вітаю Вас Гость | Реєстрація | Вхід

Блог

Головна » 2013 » Січень » 30 » Використання ІКТ навчання для активізації пізнавальної діяльності учнів
15:48
Використання ІКТ навчання для активізації пізнавальної діяльності учнів
Виступ методиста ліцею Васик М. В. на засіданні педагогічної ради 26 жовтня 2012 року на тему: «Використання ІКТ навчання для активізації пізнавальної діяльності учнів під час викладання предметів професійно-теоретичної та загальноосвітньої підготовок»

Нині володіння інформаційними технологіями — це така сама необхідність, як уміння читати і писати, а знання інформаційно-комунікаційних технологій — це невід'ємна складова інформаційної культури сучасного керівника закладу освіти та сучасного педагога.

Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТ) - це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання. ІКТ – це сукупність графічної, текстової, цифрової, мовної, музичної, відео-, фото- та іншої інформації в електронному вигляді на будь-якому електронному носії або в електронній комп’ютерній мережі. ІКТ навчання – це електронні посібники, навчальні програми, презентації, слайди, буклети, відеофільми тощо.

Використання ІКТ у навчальному процесі пози¬тивно впливає на способи подання змісту навчання, управління навчально-пізнавальною діяльністю, контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу, а також відкриваються широкі перспективи під час вивчення спецдисциплін.

Відповідно до Державної цільової програми розвитку ПТО на 2011-2015 роки та Проекту гуманітарної освіти України до 2020 року передбачається активно впровадити у навчально-виробничий процес державних професійно-технічних навчальних закладів інформаційно-комунікаційні технології шляхом оволодіння комп’ютерною «грамотою» всіма ІПП та застосуванням своїх знань у навчальний процес. А відповідно до листа МОН молоді та спорту України №1/9-493 від 24.06.11 року «Щодо організації навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій» кожен вчитель загальноосвітнього навчального закладу, незалежно від ступеня, типу, форми власності закладу та рівня своєї кваліфікації, повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства.

Наслідки діагностичних досліджень, які проводились мною у квітні 2012 року, свідчать, що наразі лише один ІПП ліцею з п’яти почувається «справді добре підготовленим» для впровадження комп’ютерних технологій у процес навчання своєму предмету. Не може не викликати занепокоєння той факт, що учні чотирьох викладачів з десяти не використовують комп’ютер у навчанні.

У сучасному світі потреба в комп’ютерних технологіях постійно зростає – вони необхідні і вдома, і на робочому місці. Тому вищезазначену статистику слід змінити.

Відповідно, у ліцеї були розроблені заходи щодо покращення комп’ютерної грамотності педагогів ліцею у 2012-2013 н. р. згідно яких зараз тривають курси комп’ютерної грамотності для ІПП ліцею під керівництвом інженера електронника, викладача інформатики та інформаційних технологій Буркацького О. А.

Відомо, що матеріал засвоюється учнями під час лекції на 5 %, читання – 20%, демонстрації – 30%, практичних дій – 75%, навчаючи інших – 90%. ІКТ навчання включають всі перераховані вище навчальні дії.

У своїй викладацькій роботі широко використовують ІКТ навчання такі викладачі загальноосвітніх дисциплін: викладач математики та фізики Міщук О. Ю., викладач суспільних дисциплін Гуменюк Л. Р., викладач інформатики Буркацький О. А., викладач географії Ляска О. О., викладач художньої культури Васик М. В.

Використовуються ІКТ навчання викладачами професійно-теоретичної підготовки. Варто зазначити, що лише викладачі професійно-теоретичної підготовки Кучер С. Є., Міщук Д. В., Щербан Н. Т., Коврига О. М. використовують ІКТ навчання під час проведення своїх уроків та позаурочних заходів. Саме вони практикують проведення поетапної атестації на відповідний розряд у комп’ютерному кабінеті за допомогою програми

Плідно працюють над укомплектацією відеотеки майстер-класів та проведення фрагментів уроків виробничого навчання Сурду О. О., Суслін Б. О.

Розроблено та укомплектовано презентації до усіх уроків Гуменюк Л. Р., Ляскою О. О., Міщук О. Ю., Васик М. В., Буркацьким О. А. Практикує роботу над створенням презентацій учнями ліцею Міщук О. Ю.

Мною створено та укомплектовано банк електронних посібників та підручників із предметів загальноосвітньої підготовки. І вже отримали собі ці підручники Здрачук А. С., Рижко Л. С.

Продовжує працювати над створенням електронного посібника Вінічук С. М.

ІКТ відкривають великі перспективи в методиці викладання матеріалу. Вони мають ряд безсумнівних позитивних властивостей, що вигідно відрізняють їх від традиційних методів. По-перше, це робота у групі (створення учнями презентацій, робота з навчальним тренажером). По-друге, можливе заняття в комп'ютерному класі. По-третє, індивідуальне навчання вдома з варіантом екстернату, що дозволяє розвивати в дитини навички самостійної роботи з декількома джерелами інформації. По-четверте, урізноманітнення контролю знань учнів. Нарешті, це дистанційне навчання.

Досвід використання ІКТ показує, що найбільш ефективне їх використання на уроці вивчення нового матеріалу чи узагальнюючого повторення. Викладачі ліцею, які апробовували ІКТ, відзначають, що використання дозволяє зробити на уроці набагато більше, ніж за допомогою традиційних засобів, підвищити інтерес учнів до предмета вивчення.

Звісно підготовка викладача до такого уроку — це трудомісткий процес, який потребує навичок володіння комп’ютерною технікою, а також більше часу для підготовки. Як відомо, доступ до технічних засобів у викладача-предметника обмеженіший, ніж у викладача інформатики. Враховуючи, що урок з використанням інформаційних технологій відрізняється від традиційного уроку, виникає запитання: як часто можна використовувати комп’ютер на уроках інших предметів, крім інформатики? Відповісти на таке запитання однозначно дуже складно. Мабуть, по – перше, це залежить від можливостей конкретного викладача, тобто від кількості уроків, які він зможе підготувати і провести з використанням інформаційних технологій. Це визначають специфіка предмету, зміст конкретного уроку, дидактичні можливості програмних засобів, створені для цього предмета, якості технічних засобів та володіння викладача цими засобами.

По-друге, це залежить від необхідності проведення такого уроку. Можливо, що проведення уроку з конкретної теми буде ефективнішим у традиційній формі і тому не слід його перевантажувати технічними засобами. Аргументами для проведення такого уроку можуть бути: дефіцит джерел навчального матеріалу, можливість демонстрування в мультимедійній формі унікальних інформаційних матеріалів (картин, рукописів, відеоматеріалів, процесів праці, майстер-класів тощо), візуалізація досліджуваних явищ, процесів тощо.

Підготовка мультимедійного уроку потребує ретельнішої підготовки, ніж традиційний урок.

Під час співбесіди з ІПП ліцею, які не використовують ІКТ навчання під час проведення своїх уроків, були названі наступні недоліки:
1. Немає комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і викладачів.
2. У викладачів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютер.
3. Недостатня комп'ютерна грамотність педагога.
4. У робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження можливостей Інтернету.
6. Складно інтегрувати комп'ютер у поурочну структуру занять.
7. При недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри.
8. Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до навчання наочно-ілюстративним методом.

Виходячи з вищезазначеного, пропоную:
1. Всім ІПП ліцею оволодіти комп’ютерною грамотністю в обов’язковому порядку до кінця 2012 року.
2. Головам методичних комісій :
2.1. проаналізувати та обговорити на своїх засіданнях стан впровадження ІКТ навчання викладачами на своїх уроках
2.2. опрацювати методичні рекомендації, розроблені методистом ліцею Васик М. В. щодо впровадження ІКТ навчання;
2.3. звернути увагу на впровадження ІКТ навчання під час проведення відкритих уроків та позакласних заходів ІПП, які атестуються у 2012-2013 н. р.;
3. Інженеру – електроннику Буркацькому О. А. сприяти у залученні кабінету №3 для уроків та позакласних заходів з використанням ІКТ навчання та сприяти у підготовці ТЗН до використання на уроках викладачами ліцею.
4. Методисту ліцею Васик М. В. стимулювати ІПП ліцею до використання ІКТ навчання на своїх уроках та в позаурочний час.
Категорія: Васик М.В. | Переглядів: 5121 | Додав: orhidea6 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 3
3 Жемчужная  
Дуже добре, що у навчальному процесі використовують ІКТ - це сприяє покращенню запам'ятовування та розуміння матеріалу учнями, адже людина в основному найбільше сприймає інформацію саме через зоровий аналізатор і більшість людей - візуали. ІКТ - це актуально і просто необхідно у наш час.

2 orhidea6  
Дякую!

1 olegsda  
Використання ІКТ - це актуально та необхідно в навчальному процесі сьогодні. Я радий, що педагоги нашого ліцею починають плідно працювати у цьому напрямку.
Виступ був цікавим та переконливим! nocomp

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]