Вівторок, 30.04.2024, 04:19 | Вітаю Вас Гость | Реєстрація | Вхід
Головна » 2013 » Вересень » 20 » Співпраця на уроках загальноосвітньої та професійно-теоретичної підготовки як умова самореалізації суб`єктів освітнього процесу
10:16
Співпраця на уроках загальноосвітньої та професійно-теоретичної підготовки як умова самореалізації суб`єктів освітнього процесу
Для забезпечення успіху протягом навчального року викладачі Шепетівського професійного ліцею застосовують системний підхід у навчанні: гуманістичний підхід до особистості, індивідуалізація навчання на основі глибокого знання дитини, активність учня, позитивна емоційна забарвленість спілкування вчителя і учня.

Для того, щоб урок був спільною працею вчителя і учня, між ними панує довіра, повага, справедливість, бажання працювати разом. Тоді під час навчання є взаєморозуміння, учні не бояться помилок, готові до творчості, виявляють зацікавленість у розвитку проблеми. Тому учні збагачуються новою цікавою інформацією, мають можливість виявити свої здібності, отримати визнання в групі; вчитель задоволений співпрацею з учнями, тим, що може віддати їм частку свого інтелектуального, духовного надбання та одержати позитивні результати.

Важливою складовою частиною професійної підготовки учнів є забезпечення наступності використання дидактичних принципів: зв'язок теорії та практики в навчанні; науковість; систематичність і послідовність; свідомість засвоєння і активність навчання; доступність і посильність навчання і праці для учнів; наочність у навчанні; міцність знань, умінь та навичок; індивідуальний підхід; виховуючий характер навчання.

У професійно-технічних навчальних закладах проблема формування в учнів професійних якостей має першорядне значення. Якість професійної підготовки у справі виховання і навчання майбутніх кваліфікованих робітників прямо впливає на рівень їх кваліфікації. Принцип професійної спрямованості навчання служить реалізації основного напрямку розвитку професійно-технічної педагогіки - встановленню органічного зв'язку між загальноосвітньою та професійною підготовкою кваліфікованих робітників.
Відомо, що в ПТНЗ для навчальних груп на базі базової загальної середньої освіти використовується навчальна програма і посібники, призначені для учнів Х-ХІ класів загальноосвітніх шкіл.

Але викладання загальноосвітніх дисциплін у ліцеї суттєво відрізняється від викладання цих дисциплін у школі. Більш того, для різних професій курси фізики, хімії, математики, української або іноземної мови викладаються стосовно до професій, яких набувають учні.

Реалізуючи принцип професійної спрямованості, викладачі загальноосвітніх дисциплін (Маєвська О.Г., Васик М.В., Ваколюк Т.С., Гуменюк Л.Р., Здрачук А.С., Ляска О.О., Черниш В.В., Міщук О.Ю.) пояснюють учням, яким чином вони можуть знання, набуті на уроках математики, української мові, іноземної мові, фізики, хімії використати під час вивчення спеціальної технології та виробничого навчання. Разом з тим, викладачі на уроках намагаються максимально використовувати приклади, взяті безпосередньо з практичної діяльності кваліфікованих робітників.

Особливу увагу вчителі загальноосвітніх дисциплін звертають на те, щоб не виникало дублювання матеріалу предметів спеціального циклу. Наприклад, у процесі підготовки кваліфікованих робітників-радіомеханіків, розглядаючи на уроках фізики тему «Постійний електричний струм», учням вчитель розповідає про використання мідних, алюмінієвих та інших провідників у якості струмопровідних жил електричних кабелів, внутрішніх і зовнішніх проводів у коаксіальних кабелях. Під час вивчення закону Джоуля-Ленца звертає увагу на використання теплової дії струму в процесі паяння монтажних з'єднань, сполученні алюмінієвих і мідних жил кабелю, зварюванні оболонки кабелів та інше. Нагадує, що явище термоелектронної емісії пов'язане з тепловою дією струму. Професійна спрямованість навчання у професійному ліцеї є провідним принципом.

Викладачі професійно-теоретичної підготовки (Титус М.І., Міщук Д.В., Кучер С.Є., Коврига О.М., Сурду О.О., Возіян В.В., Вінічук С.М.) на уроках спецтехнології застосовують закон професійної педагогіки «знання типів виробництва, для яких здійснюється підготовка робітників». Це дозволяє готувати робітників за різними кваліфікаційними розрядами.

На уроках з предмета «Технологія столярних робіт» за професією «Столяр, верстатник деревообробних верстатів», учнів навчають, що виготовлення меблевих виробів поділяють на індивідуальні, серійні і масові. Індивідуальне виробництво виготовляє меблі для демонстрацій на виставках, ярмарках для визначення попиту покупців на неї, для проведення експлуатаційних випробувань, як ексклюзивний виріб. Серійне виробництво – виготовлення меблів великими партіями (серіями). Передбачається повторення серій, якщо вона має попит, при чому конструкція виробів може вдосконалюватись. При масовому виробництві – меблеві вироби виготовляють в великої кількості, безперервно, протягом тривалого часу без зміни конструкції, доки на неї є попит населення. Адже тільки досконале знання технологічного процесу виготовлення виробу, вміння, набуті навички на уроках виробничого навчання та виробничої практики дає змогу випускникам ліцею отримати диплом кваліфікованого робітника високих розрядів.

У книжці «Серце віддаю дітям» В.О.Сухомлинський, звертаючись до вчителів, писав: «Не забувайте, що ґрунт, на якому будується ваша педагогічна майстерність, - у самій дитині, в її ставленні до знань і до вас, учителю. Це - бажання вчитися, натхнення, готовність до подолання труднощів. Дбайливо збагачуйте цей ґрунт, без нього немає школи».

При вивченні загальноосвітніх, загально професійних та спецдисциплін викладачі нашого ліцею активізують в учнів бажання вчитися, не просто передають їм свої знання і вміння, а й викликають в них пізнавальну та практичну активність, мотивують до самовдосконалення, самореалізації та самовираження.



С.Є.Кучер
заступник директора з НВР
Категорія: Навчально-виробнича робота | Переглядів: 1188 | Додав: proflicey020