Вівторок, 27.02.2024, 01:26 | Вітаю Вас Гость | Реєстрація | Вхід
Головна » 2014 » Листопад » 26 » Робота соціально-психологічної служби ліцею з учнями, які потребують посиленої педагогічної уваги
15:23
Робота соціально-психологічної служби ліцею з учнями, які потребують посиленої педагогічної уваги
Одним із пріоритетних напрямів діяльності працівників соціально-психологічної служби системи професійно – технічної освіти є забезпечення психологічного супроводу дітей, які вимагають особливої педагогічної уваги з боку педагогічного колективу.

В організації роботи з такими підлітками слід враховувати часто властивий їм стан безпорадності. Поняття «безпорадність» розглядається як той стан людини, коли вона не може впоратися самостійно, не отримує і не може попросити допомоги в інших або знаходиться в дискомфортному стані. У підлітків цей стан пов'язаний з конкретними ситуаціями: неможливістю змінити стосунки з батьками, педагогами, однолітками; неможливістю приймати самостійні рішення або робити вибір. Переживання стану безпорадності може виникнути і як реакція на горе, втрату близької людини, розлуку з нею. У цій ситуації у підлітка може відбутися хворобливе порушення уявлень про майбутнє: «Як я тепер буду жити?», «Що мені робити одному в цьому світі?», «Кому я потрібен на землі?».

Категорії дітей, які вимагають особливої педагогічної уваги з боку ІПП це:
- педагогічнозанедбані діти;
- діти із затримкою психічного розвитку;
- діти з проблемами в розвитку (олігофрени);
- діти з девіантною поведінкою;
- діти з соціальними проблемами (сирітство, напівсирітство, неповна сім'я, багатодітність );
- діти з емоційними порушеннями.

Діти набувають «непривабливий» соціальний образ не тому, що вони такими народжуються, а під впливом різних, головним чином, не залежних від них факторів ризику. Серед цих факторів можна виділити наступні основні групи:

• медико - біологічні (стан здоров'я, спадкові і вроджені властивості, порушення в психічному і фізичному розвитку, травми внутрішньоутробного розвитку і т.д.);

• соціально-економічні (матеріальні проблеми сім'ї, несприятливий психологічний клімат у сім'ї, аморальний спосіб життя батьків, непристосованість до життя в суспільстві і т.д.);

• психологічні (неприйняття себе, невротичні реакції, емоційна нестійкість, труднощі спілкування, взаємодії з однолітками і дорослими тощо);

• педагогічні (невідповідність змісту програм освітньої установи та умов навчання дітей їх психофізіологічних особливостей, темпу психічного розвитку та навчання дітей; відсутність інтересу до навчання, закритість для позитивного досвіду, невідповідність образу учня і т.д.).

Соціально-психологічна служба Шепетівського професійного ліцею проводить такі форми роботи з цими категоріями учнів як:
- Індивідуальна;
- групова.

Етапи роботи:
1. Формування банку даних учнів таких категорій.
2. Психологічна діагностика проблем особистого і соціального розвитку учнів, які потрапляють у сферу діяльності педколективу.
3. Консультування учнів.
4. Корекційні та тренінгові заняття.

Учні нашого ліцею, які потребують особливої педагогічної уваги, залучаються до проведення різноманітних виховних заходів, конкурсів, спортивних змагань, гурткової роботи.

Класний керівник, куратор, соціальний педагог, практичний психолог, є головними дійовими особами в роботі з даною категорією учнів.

Етичні норми допомоги учням, які потребують особливої педагогічної уваги:
У своїй індивідуально-профілактичній роботі педагог повинен керуватися такими заповідями:
- не нашкодьте;
- приймайте учня таким, який він є;
- дотримуйтесь конфіденційності;
- дотримуйтесь взаємної відвертості з дитиною, але зберігайте деяку дистанцію;
- не позбавляйте учня права відповідати за свої вчинки, не давайте порад, а розмовою, запитаннями спонукайте його до прийняття правильного рішення;
- зведіть до мінімуму вживання спеціальних термінів;
- дотримуйтеся принципу добровільності, але ненав’язливо формуйте розуміння важливості думки дорослого, співпраці з педагогом.

Таким учням потрібно доброзичливе спілкування, а найголовніше - увага. Батькам таких дітей потрібно рекомендувати дотримання режиму дня.

У спілкуванні з учнями, які вимагають особливої педагогічної уваги (в нашому ліцеї це 68,7 % від загальної кількості учнів) з боку батьків та педагогів можна запропонувати до практичного використання рекомендації, які підготував практичний психолог ліцею.

Соціальний педагог
Категорія: Кабінет психологічної служби | Переглядів: 2277 | Додав: proflicey020