.
Головна » 2015 Травень 14 » Про хід забезпечення професійного спрямування предметів загальноосвітнього циклу
13:25 Про хід забезпечення професійного спрямування предметів загальноосвітнього циклу | |
Головними напрямами реалізації принципу професійної спрямованості під час вивчення загальноосвітніх дисциплін у ліцеї є: - формування професійної спрямованості особистості учнів; - вивчення основ наук з обов’язковою конкретизацією законів, правил, формул тощо, професійними відомостями; систематичне розв’язання задач і завдань із виробничим змістом відповідного професійного спрямування; - побудова навчального процесу таким чином, щоб структура пізнавальної діяльності учнів відповідала структурі їхньої майбутньої професійної діяльності. Врахування взаємозв’язку загальної і професійної освіти сприяє цілеспрямованому, систематичному, поглибленому вивченню взаємопов’язаних понять природничо – математичних предметів і дисциплін професійно – теоретичного циклу, посилює функції загальноосвітніх дисциплін як теоретичної базової основи професійного навчання. При здійсненні міжпредметних зв’язків в учнів розширюється кругозір, розвивається логічне мислення, активізується увага, зростає зацікавленість до предметів, що вивчаються. Міжпредметні зв’язки забезпечують поглиблене вивчення теоретичного матеріалу і формування в учнів узагальнених наукових понять, допомагають їм застосовувати здобуті знання на практиці, сприяють виробленню вміння знаходити загальні закономірності і відмінності при розгляді різноманітних процесів. Все це підвищує ефективність навчального процесу. Особливого значення у процесі вивчення фізики викладач Міщук О.Ю. надає змістовному компоненту навчання. Саме від наповнення базового змісту фізичної освіти наших учнів навчальною інформацією, що має професійну спрямованість, залежить засвоєння ними багатьох понять, процесів і явищ у курсах спеціалізації (основи електротехніки, матеріалознавства, охорони праці, та ін). Базовий зміст фізичної освіти забезпечують: поняття (електричний струм, сила струму, густина струму, постійний струм, змінний струм тощо); процеси і явища (електропровідність, теплова, хімічна чи магнітна дії струму, коротке замикання і т.ін.). Ця та інша навчальна інформація буде ефективно засвоюватися учнями у процесі вивчення фізики і предметів спеціалізації лише на основі реалізації професійної спрямованості та здійснення різнорівневих між предметних зв’язків. Формування практичних умінь і навичок учнів відбувається у процесі виконання ними лабораторно – практичних робіт, завдань проблемного, розрахункового, експериментального характеру (операційно – діяльнісний компонент навчання). Організація навчально – пізнавальної діяльності учнів під час лабораторних і практичних занять з фізики також має професійну спрямованість. Важлива роль курсу фізики у підготовці спеціалістів технічного профілю зумовлена тим, що вивчення предмета не тільки поповнює загальнонаукові знання, але й посилює розвиток абстрактного мислення учнів; поглиблює розуміння ними фізичних властивостей речовин, різноманітних фізичних, механічних, технологічних та експлуатаційних основ різних матеріалів; дає змогу майбутнім фахівцям орієнтуватися у потоці наукової і технічної інформації адекватно профілю спеціалізації (теми уроків: «Потенціал і різниця потенціалів», «Електричний струм. Сила струму. Робота й потужність струму. Закон Джоуля—Ленца», «ЕРС. Закон Ома для повного кола», «Електричний струм у металах, електролітах і газах», «Електричний струм у напівпровідниках», «Змінний струм. Генератор змінного струму», «Перетворення енергії при коливаннях»). Професійне спрямування досить відчутне на уроках хімії /викладач Черниш В.В./. Такі предмети як «Технологія роботи на деревообробних верстатах», «Обладнання та технологія зварювальних робіт», «Технічне обслуговування та ремонт промислового устаткування», «Матеріалознавство», «Технологія столярних робіт», «Електроматеріалознавство», «Охорона праці» включає окрім фахових й поняття загальноосвітнього курсу хімії («Оксиди неметалічних елементів», «Металічні елементи у природі. Загальні способи одержання металів. Виробництво чавуну та сталі», «Поняття про сплави. Корозія металів. Захист від корозії», «Силікатна кислота. Поняття про будівельні матеріали: скло, цемент, бетон», «Органічні сполуки в побуті. Поняття про побутові хімікати, загальні правила поводження з ними», «органічні сполуки, їх застосування», «Пластмаси, синтетичні каучуки, гума» та інші ). Результати дослідження міжпредметних зв’язків загальноосвітнього курсу хімії з предметами професійно – теоретичного циклу в ліцеї к відповідному профілю дали можливість сформулювати наступні узагальнення: основними комплексними поняттями в системі професійних знань фахівців різного профілю є речовина, її хімічні перетворення, якісний аналіз речовини, обумовленість галузі застосування речовини її будовою і властивостями; більшість зв’язків курсу хімії з предметами професійно – теоретичного циклу є об’єктивними і теоретичними, а їх здійснення закладає наукову базу оволодіння спеціальними дисциплінами відповідного профілю. Також викладач в своїй роботі використовує задачі творчого характеру, проектні роботи, презентації, відеофільми професійного спрямування. Використання між предметних зв’язків хімії та предметів професійно – теоретичного циклу в навчальному процесі ліцею необхідне для реалізації професійно орієнтованого навчання і сприяє формуванню в учнів системи знань, яка забезпечує їх ґрунтовному загальноосвітню та високу професійну підготовки. Уроки української мови, історії України, всесвітньої історії, правознавства, іноземної мови, економіки, фізики, географії, математики, технології викладачі проводять у тісному взаємозв’язку з уроками спецтехнології, матеріалознавства, обладнання та виробничим навчанням. Ці предмети дають змогу розширювати кругозір учнів, поглиблювати їхні знання, викликають інтерес до дисциплін природничо – математичного циклу, формують розуміння єдності природи та її основних законів, уміння встановлювати всебічні зв’язки між явищами, поняттями, теоріями. Як правило, в роботі викладач застосовує різні типи уроків: комбіновані, уроки засвоєння нових знань, удосконалення та систематизації набутих знань, формування умінь та навичок, уроки – семінари, уроки – ігри, та ін. До кожного уроку добирається матеріал, який спонукає учнів застосовувати теорію на практиці. Сутність принципу професійної спрямованості викладання курсу математики /викладачі Маєвська О.Г., Міщук О./ полягає в такій організації навчання, яка, не порушуючи систематичності викладання предмета, а також логіки його подання, забезпечує більш детальну проробку професійно значущого навчального матеріалу, ілюструючи практичне значення даного предмета для розвитку тієї чи іншої галузі виробництва. Основними принципами викладання математики є забезпечення зв’язку із змістом професійної освіти, відповідності вимогам кваліфікаційної характеристики і задоволення потреб предметів професійно – технічного циклу щодо аналізу технологічних процесів («Логарифмічна функція та її властивості. Логарифм числа», «Застосування похідної та дослідження функції», «Призма та її елементи, об’єм призми, площа поверхні», «Піраміда, її елементи. Об’єм піраміди», «Тіла обертання», «Паралелепіпед. Властивості паралелепіпеда»). Викладачами математики розроблено багато задач, кросвордів, тестових завдань виробничого змісту. Розроблені навчальні проекти «Математика в професії столяра», «Математика в професії електрогазозварника», «Математика в професії слюсаря-ремонтника». Велика увага приділяється проведенню позаурочної роботи з професійним спрямуванням. Навчання інформатики /викладач Буркацький О.А./ певною мірою забезпечує також практичний аспект підготовки учнів до повноцінного життя в інформаційному суспільстві, що також можна віднести до загальних цілей навчання інформатики. Практична мета курсу інформатики – внести вклад у трудову і технологічну підготовку учнів тобто забезпечити їх тими знаннями, вміннями і навичками які є складовими підготовки до трудової діяльності після закінчення училища. Для здійснення профорієнтації курс інформатики дає учням відомості про професії, які безпосередньо пов’язані з комп’ютером і інформатикою, а також різними застосуваннями наук (теми уроків: «Електронна пошта. Робота з електронною поштою з використанням веб-інтерфейсу», «Інтегроване використання засобів опрацювання електронних документів», «Основи створення комп’ютерних публікацій», «Діаграми в Excel 2007»). Сьогодні, під професіоналізмом фахівця розуміється не лише система професійних знань і вмінь, а й такі необхідні якості, як інтелектуальні та ділові здібності, організаційні знання, вміння і навички. В сучасних умовах фахівець має бути творчим, професійно мобільним, конкурентноспроможним, здатним до професійного росту, самовдосконалення. Реалізуючи принцип професійної спрямованості, викладачі загальноосвітніх дисциплін пояснюють учням, як загальнонаукові знання використовуються для вивчення спеціальної технології, виробничого навчання. Намагаються також максимально використовувати приклади, взяті безпосередньо з практичної діяльності кваліфікованих робітників. Професійна спрямованість забезпечується також більш глибоким вивченням законів і теорій, покладених в основу технологічних процесів, із якими учні ознайомлюються під час розв’язання задач із виробничим змістом і проведення практичних робіт, пов’язаних із майбутнього професійною діяльністю, а також на виробництві. Заст. директора з НВР С.Є.Кучер | |
Категорія: Навчально-виробнича робота | Переглядів: 1283 | Додав: proflicey020 |